torstai 8. joulukuuta 2011

Kinectistä on moneksi


Viime viikon torstaina TAMKin opiskelija Jussi Salonen piti luennon Finlaysonin kampuksella Microsoft Kinectin käyttämisestä liikkeenkaappaukseen. Kaiken teki mahdolliseksi Blender, joka on ilmainen, helppokäyttöinen, avoimen lähdekoodin omaava 3D-tietokonegrafiikkaohjelmisto. Blenderin käyttöä ja sillä mallinnusta kokeilivat kaikki 10IMPit viime kevään animaatiokurssilla.
Jussi valmistelemassa esitystään

Ohjelma, jota Jussi käytti liikkeenkaappaukseen, kutsutaan nimellä Brekel Kinect. Tällä hetkellä se toimii vain Windows-käyttöjärjestelmässä (ohjelman luoja ei näytä olevan suuri omenafani) ja sen tarkoituksena on perehdyttää useampi 3D yhteisöjen ihminen lähtötason liikkeenkaappaukseen, sekä 3D-objektien ja ympäristön skannaukseen. Tällä hetkellä se voi ainoastaan käyttää hyväkseen tietoja yhdestä Kinectistä, mutta kenties tulevaisuudessa voidaan käyttää useampia kameroita samanaikaisesti.
Tuomo Joronen testaamassa ohjelmaa

Opettajamme Tuomo Joronen oli rohkein vapaaehtoinen ja demonstroi hyvin, kuinka ohjelma pystyi seuraamaan hänen liikkeitään reaaliajassa. Myöhemmin myös Emma Kiiski rohkeni näyttämään meille mahtavia ninjaliikkeitään kameran edessä. Tallennetut liikesarjat vietiin Blenderiin, jossa luurankomalli (eeppisine liikkeineen) herätti eloon valmiiksi mallinnetun hahmon muutaman pienen säädön jälkeen.
Luuranko ja mallinnettu hahmo tekemässä yhteistyötä hitaasti, mutta varmasti

Koska IMPit saapuivat luennolle suoraan Game Design -työpajalta, olivat kaikki innokkaita kuulemaan, voisiko ohjelmistoa käyttää myös pelihahmojen luomisen apuna.  Jussi ei sanonut, että se olisi mahdotonta, joten ehkä tulevaisuudessa näemme tällä ohjelmalla luotuja hahmoja peliprojekteissa! Tietysti suurin osa kulttuuripuolen ihmisistä luultavasti ennemmin hyödyntää sitä animaatioiden tekemisessä.
Tiko opiskelijoita pääkampukselta liittyi seuraamme kuuntelemaan esitystä

Voin rehellisesti sanoa nauttineeni Jussin esityksestä ja haluan ehdottomasti kokeilla tätä ohjelmaa omissa projekteissani. Scorellakin on käytössään oma Kinect, jonka avulla sen jäsenet varmasti voivat ohjelmaa testailla. Olin iloinen, kun Jussi suostui lähettämään ohjeita siitä mitä tehdä ja miten asiat oikein toimivat. Täältä löydät tarkemmat ohjeet ja ladattavat ajurit&tiedostot! Äläkä unohda asentaa koneellesi Blenderiä (tai jotakin muuta 3D-ohjelmaa).
Kun kaikki on vihdoin asennettu, muista laittaa liikkeenkaappauslisäosa päälle!
Blender -> File -> User Preferences -> Addons


Tässä on myös lyhyellä videolla tärkeimmät kohdat esityksestä (englanniksi):





Teksti ja kuvat: Heidi Mäenpää



Lisäinfoa Scoresta (englanniksi)

0 comments: