keskiviikko 1. syyskuuta 2010

Scoren Game Jam teki pelejä 42 tuntia putkeen!

Kuva: Tuuli Saarinen
Elokuun viimeisenä viikonloppuna pelikerho Score päätti kesäkautensa ahkerissa tunnelmissa Score Game Jam 2010 -tapahtumalla. Demolassa pidettyyn pelinkehitysmaratooniin osallistui 13 innokasta jammailijaa sekä kourallinen järjestäjiä. Tarkoituksena oli ideoida, tiimiytyä ja tuottaa peli vain 42 tunnissa! Game Jameissa ajan lisäksi ainoana rajoitteena on kaikille yhteinen teema, jota pelien tulee käsitellä. Tällä kertaa teema oli "Everything is different", joka antoi hyvin vapaat kädet suunnittelijoille.

Perjantai-ilta alkoi teeman paljastamisella ja tiimiytymisellä. 13 henkilöstä koottiin neljä kolmen hengen tiimiä. Yksi äänimies jäi ulos tiimeistä, mutta lupasi auttaa kaikkia apua tarvitsevia musiikin suhteen. Tiimeissä sekottuivat mukavasti vanhat ja uudet TTVO:n opiskelijat sekä Turusta paikalle saapuneet pelikerho Load:n tyypit. Perjantai jatkui aamuyöhön asti ideoinnilla ja projektien käynnistämisellä. Sitkeimmät sissit painuivat nukkumaan vasta viiden jälkeen, mutta ensimmäiset nousivat jo kahdeksalta jatkamaan uurastusta. Lauantain taittuessa sunnuntaiksi alkoivat pelit olla pelattavia, joskin vielä keskeneräisiä ja oli yksi ryhmä kerennyt vaihtamaan peli-ideansa täysin toiseen päivän aikana. Motivaatio säilyi kuitenkin korkeana vaikka väsymys selkeästi paistoi jammailu-porukasta. Muutaman tunnin yöunien jälkeen ryhmät ehtivät viimeistelemään pelinsä esittelykuntoon ja sunnuntaina kellon lyödessä 12.00 Demolassa esiteltiin viisi täysin uniikkia ja toisistaan poikkeavaa pelitaideteosta.


Pelistä "How Was Your Day"
Viisi täysin erilaista peliä

Ryhmistä jokainen oli tulkinnut teemaa eri näkökulmasta ja saanut aikaan erilaisen pelin. "How Was Your Day?" käsitteli minipelisarjan kautta, kuinka joillekin samojen rutiinien täyttämä päivä voi olla joka kerta erilainen. Kokeellinen pulmatasoloikka "Cubo" taas asetti pelaajan suuren kuution pinnalle, jonka sokkelosta selviytyi maaliin vain jos ymmärsi, että kuution sivut ovat erilaisia riippuen miten päin se on käännetty. Puoliksi valmistuneessa "Coma"-pelissä yritettiin ohjata koomassa olevaa henkilöä kohti hänen muistojaan, jotka pystyi havaitsemaan pimeydessä äänen avulla, kun taas työryhmän toisessa pelissä kerättiin omenoita. "Karmassa" taas normaalien tasohyppelyiden vastaisesti pelaajan piti miettiä milloin hän on valmis kuolemaan, jotta voi syntyä uudelleen ja edetä kohti valaistumista.

Sekä pelejä tarkastelemalla, että itse tapahtumapaikan tunnelmaa arvioimalla on helppo todeta ensimmäisen Score Game Jam -tapahtuman onnistuneen loistavasti. Osallistujamäärässä jäimme muutaman hengen vajaaksi tavoitteesta, mutta se ei vaikuttanut tapahtuman luonteeseen ainakaan negatiivisesti. Tapahtuman tarkoituksena oli myös lämmitellä ensi talven Global Game Jameja varten, joista toivotaan tulevan maailman suurin game jam-tapahtuma! Tulevia jameja odotellessa Scoren on helppo siirtyä syyskauteen ja kohti uusia seikkailuja!

Teksti: Janne Jaakkola, yksi tapahtuman järjestäjistä sekä Scoren varapuheenjohtaja


|||

0 comments: