keskiviikko 27. toukokuuta 2009

Scorea Nordic Gamessa!


Nordic Game on pohjoismaisille pelialan toimijoille suunnattu kaksipäiväinen konferenssitapahtuma Malmössä. TAMK:n huostassa toimiva pelinkehityskerho Score sai Suomen pelialan keskus Neogamesilta lippuja Nordic Gameen. Tämänvuotinen tapahtuma sattui naftisti Tampere Art Factory:n jälkeiselle viikolle, eli Scorella oli kädet täynnä töitä pitkin viikonloppua. Saimme kuitenkin ajoissa teetettyä jäsenillemme käyntikortteja ja suunniteltua matkajärjestelyt TAMK:n matkasihteeri Sirkku Teikarin avustuksella, iso kiitos hänelle. Nordic Game on nyt ohi ja haluaisimme hieman jakaa fiiliksiämme tapahtumasta sekä matkastamme noin muutenkin.

Osa opiskelijoista taittoi matkan Mälmöhön lentoteitse (Niko Korhonen, Janne Jaakkola, Pasi Perkiö, Teemu Haila), toiset puolestaan päättivät säästää ja tekivät laivareissun (Juhani Hujala, Mikko Kähäri, Tuomas Järvensivu, Juho Hartikainen, Antti Salomaa). Vaikka risteilymatka oli ajallisesti pidempi ja esimerkiksi matka Tukholmasta Malmöhön taitettiin yli 12 tunnin aikana busseissa, ei tämä kuitenkaan lannistanut porukkaa. Paluumatka luonnistui kätevästi yhteistyössä Outokummun Pelitalon kanssa, joka yöpyi samassa hostellissa ja jonka bussissa riitti tilaa meillekin.

Nordic Game itsessään oli todella osallistumisen arvoinen. Puhujat olivat kärkiluokkaa, joten kuuntelijana täytyi osata lähinnä suunnata itseään kiinnostaville luennoille sekä paneeleihin, sillä puhujia oli paljon ja niinpä useita seminaareista järjestettiin samanaikaisesti. Toinen olennainen osa tapahtumaa oli verkostoituminen pelinkehittäjien kesken. Vaikkemme tällä kertaa ehkä saaneetkaan kutsua Norjaan, aika näyttää, poikiiko sosialisoinnista jotain konkreettista joko kerholle tai sen jäsenille. Ainakaan näkyvyys ei ole missään tapauksessa pahitteeksi.


Pelinkehitysympäristö Unity 3D:n presentaatio esitteli yleisölle alustaansa ja vakuutti monet meistä sen aktiiviseen lobbaamiseen viestinnän koulutusohjelmalle. TAMKin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan on kirjoitushetkellä jo hankittu 20 lisenssiä, joten toive ei välttämättä ole täyttä utopiaa. LittleBigPlanet-pelin kehittäjä Alex Evans jakoi kullanarvoisia vinkkejä pelituotantoprosessin jäsentämiseen, ja Bionic Commando Rearmedin kehitystiimi GRIN kertoi vuorostaan kokemuksiaan siitä, millaista oli tehdä remakea klassikkopelistä. Näiden avainesiintyjien lisäksi tapahtumassa nähtiin runsaasti erilaisia näkemyksiä niin pelialan tulevaisuudesta kuin muistakin meitä läheisesti koskettavista aiheista.

Konferenssin tarjonta herätti meistä monet pohtimaan laatikon ulkopuolella, ja olemme kaiken kaikkiaan tyytyväisiä siitä, että meille tarjoutui mahdollisuus ottaa osaa tällaiseen eventtiin lähestulkoon ilmaiseksi. Tajusimme myös reissun aikana sen tosiasian, että auttaaksemme pohjoismaisen pelialan kehitystä meidän tulee keskittyä yhä enemmän parantamaan Suomen sisäistä pelinkehitystä. On jokseenkin ironista käydä Malmössä asti tunnistamassa omat, alueelliset haasteensa, mutta näemmä tästä on muodostumassa jokavuotinen trendi, viitaten viime vuoden vastaavaan Nordic Gamen matkaan. Toivottavasti ehdimme Scoren voimin kehittää tilannetta ensi tapahtumaan mennessä!

Kirjoittaja: Juho Hartikainen, Score-pelinkehityskerhon puheenjohtaja
Kuva: Teemu Haila.
Juho Hartikainen neljäs vasemmalta.

0 comments: